RSS Feed

Rozmiar ma znaczenie

Otóż na pytanie, czy rozmiar ma znaczenie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. Bo przecież to, że coś jest dobre dla mnie nie znaczy, że będzie takie dla ciebie i na odwrót. Portale internetowe przekrzykują się o najnowszych doniesieniach, badaniach, sondażach w tej kwestii. A więc odłóżmy na bok niejasności i zastanówmy się nad różnicami wielkości, które są istotne, sprawdzone i udowodnione.

Naczynia mogą wytwarzać sugestywne iluzje, przez które błędnie oceniamy ilość żywności i płynów w nich zawartych. Kogo to obchodzi? Odchudzających się, sportowców i barmanów. Np. z niskiej i pękatej szklanki wypijecie o 25-30% więcej napoju niż z wysokiej i smukłej. Wystarczy przypomnieć sobie złudzenie długości linii przedstawiane często w książkach z łamigłówkami. Linie są takiej samej długości, choć wydaje się, że pionowa jest o ~20% dłuższa.

Wykonano eksperyment na doświadczonych barmanach, każdy z ponad pięcioletnim stażem. Mając przed sobą dwa warianty szkła (kieliszek koktajlowy oraz niską, pękatą szklankę- oba naczynia o pojemności 385ml) mieli nalać, prosto z butelki jedną porcję alkoholu- pięćdziesiątkę. Co się okazało? W przypadku wysokich i wąskich kieliszków barmani prawie trafiali z ilością płynów. Inaczej było przy nalewaniu do pękatych szklanek. Chociaż byli wyćwiczeni w odmierzaniu alkoholu, nalewali go średnio 73ml do każdego drinka, a więc o 45% za dużo. Iluzja pion-poziom robi różnicę. Może nie mieć znaczenia kiedy pijesz wodę, ale warto o niej pamiętać, gdy nalewasz napój słodzony, bo może cię to kosztować spożyciem większej ilości kalorii.

Istnieje także pewien rodzaj złudzenia związany z wielkością przedmiotów.

Na rysunku przedstawiono dwie centralnie ułożone kropki, które otoczone są kilkoma kółkami. Ta druga wydaje się być dużo mniejsza niż pierwsza, chociaż obie są takiej samej wielkości. Przedmioty z tła często używane są jako punkt odniesienia w ocenie wielkości czegoś. Wróćmy teraz do kwestii jedzenia. Jeśli nałożysz 20g purée na trzydziestocentymetrowy talerz, porcja wyda ci się mniejsza, niż jeśli nałożyłbyś to samo purée na talerz dwudziestocentymetrowy. A ponieważ raczej staramy się zjadać wszystko, co mamy na talerzu, korzystanie z większych naczyń kończy się tak, że zjadamy więcej.

Z obserwacji i praktyki wiadomo, że chwyt ten sprawdza się w leczeniu anoreksji. Dietetycy z klinik leczenia zaburzeń odżywiania są zgodni, że podanie posiłku na dużym talerzu, zwiększa prawdopodobieństwo zjedzenia większej ilości pokarmu w porównaniu z sytuacją, kiedy to taka sama porcja podana zostałaby na małym talerzu.

Faktem również jest to, że mając wystawione dwie wielkości pucharków na lody, wybierając ten większy nałożymy sobie większą porcję niż w przypadku jedzenia z mniejszego pucharka. Duże naczynia i duże łyżki, to duży problem. Wraz ze zwiększaniem rozmiarów naszych naczyń zwiększają się nakładane porcje. Bierzemy więcej, ponieważ normalnie porcje wydają się nam być malutkie. Z dużej paczki makaronu, weźmiemy więcej myśląc, ‘a bo jeszcze dużo zostało’, to wezmę jeszcze trochę. Z ½ kilogramowej torebki orzeszków będziemy się chętniej częstować niż z małej paczuszki, ponieważ w tej pierwszej przez długi czas będzie ich dużo, a z małej szybko ubywa.

Od czego należy zacząć ?

Modyfikując rozmiary przedmiotów w swojej kuchni i kupowanych opakowań z jedzeniem jesteśmy w stanie zmniejszyć ilość spożycia o 15%, a nawet więcej.

Literatura pomocnicza: „Beztroskie jedzenie”, Brian Wansink.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: