Soja uważana jest za podstawowy składnik pożywienia wszystkich wegetarian.

Czy wiemy o niej wystarczająco dużo ?

  • należy do roślin strączkowych
  • jest znaczącym źródłem wit.B1, B2, B5, B6, PP oraz składników mineralnych takich jak wapń, potas, fosfor, a w szczególności magnez, żelazo i cynk
  • 29-40% całej zawartości nasiona soi stanowi białko
  • z badań wynika, że spożywanie 15g białka sojowego dziennie, przez co najmniej 8tygodni, zmniejsza stężenie cholesterolu lipoprotein LDL o 4,2- 5,2%; następuje wzrost stężenia we krwi ‘dobrego cholesterolu’ HDL i zmniejszenie stężenia trójglicerydów, których nadmiar jest związany z chorobami serca

  • soja wyróżnia się spośród wszystkich roślin strączkowych najlepszym składem aminokwasowym
  • strawność białka suchych nasion soi, tak jak wszystkich strączkowych jest niska i wynosi około 15-20%
  •  po obróbce cieplnej wartość biologiczna białka wzrasta do ok.60%
  • nie zawiera praktycznie w ogóle skrobi, co daje uczucie kruchości w trakcie jedzenia
  • jest bogata w oligosacharydy, galaktocukry, które są czynnikami gazotwórczymi odpowiedzialnymi za uczucie wzdęci
  • oligisacharydy z rodziny rafinoz mają właściwości prebiotyczne, oddziaływują korzystnie na organizm człowieka, są oporne na działanie enzymów trawiennych, wpływają na wzrost i aktywację flory bakteryjnej
  • zawierają czynniki wolotwórcze (oligo- i glikopeptydy), które powodują powiększenie tarczycy
  • wśród nasion roślin strączkowych charakteryzuje się największą zawartością saponin, które powodują powstawanie piany oraz wywołują gorzki i trawiasty posmak
  • posiada związki fitynowe, które mogą doprowadzić do zaburzeń we wchłanianiu białka i składników mineralnych (miedzi, molibdenu, żelaza, manganu i chromu)
  • znaczna część substancji antyodżywczych usuwana jest z nasion podczas jej moczenia
  • efektywny proces moczenia zachodzi po zalaniu nasion gorącą wodą
  • solenie wszystkich nasion roślin strączkowych w tym soi powinno odbywać się 10-15 min przed zakończeniem gotowania;  Zmniejsza to straty substancji białkowych przechodzących do wywaru
  • czas gotowania soi odpowiednio namoczonej w zależności od przeznaczenia wynosi 45-80min
  • w przypadku soi odlewa się wodę w której była moczona, ponieważ ma ona nieprzyjemny posmak goryczy, surowizny czasem też słodyczy wynikający z wypłukiwania niepożądanych składników

Występuje pod postacią:

  • tofu
  • miso
  • flaki sojowe
  • gulasz sojowy
  • ‘kotlety’
  • pasztet
  • ‘parówki’
  • paprykarz wegetariański
  • ‘mleko‘
  • sos
  • napój

Soja znajduje szerokie zastosowanie:

¨      zupy

¨      potrawy bezmięsne

¨      potrawy półmięsne

¨      sałatki

¨      produkty cukiernicze

¨      purée

¨      kotlety, rolady

¨      pasty

¨      ciasta

¨      desery

¨      półprodukty cukiernicze

Reklamy