RSS Feed

Soja-dwa oblicza

Soja uważana jest za podstawowy składnik pożywienia wszystkich wegetarian.

Czy wiemy o niej wystarczająco dużo ?

  • należy do roślin strączkowych
  • jest znaczącym źródłem wit.B1, B2, B5, B6, PP oraz składników mineralnych takich jak wapń, potas, fosfor, a w szczególności magnez, żelazo i cynk
  • 29-40% całej zawartości nasiona soi stanowi białko
  • z badań wynika, że spożywanie 15g białka sojowego dziennie, przez co najmniej 8tygodni, zmniejsza stężenie cholesterolu lipoprotein LDL o 4,2- 5,2%; następuje wzrost stężenia we krwi ‘dobrego cholesterolu’ HDL i zmniejszenie stężenia trójglicerydów, których nadmiar jest związany z chorobami serca

  • soja wyróżnia się spośród wszystkich roślin strączkowych najlepszym składem aminokwasowym
  • strawność białka suchych nasion soi, tak jak wszystkich strączkowych jest niska i wynosi około 15-20%
  •  po obróbce cieplnej wartość biologiczna białka wzrasta do ok.60%
  • nie zawiera praktycznie w ogóle skrobi, co daje uczucie kruchości w trakcie jedzenia
  • jest bogata w oligosacharydy, galaktocukry, które są czynnikami gazotwórczymi odpowiedzialnymi za uczucie wzdęci
  • oligisacharydy z rodziny rafinoz mają właściwości prebiotyczne, oddziaływują korzystnie na organizm człowieka, są oporne na działanie enzymów trawiennych, wpływają na wzrost i aktywację flory bakteryjnej
  • zawierają czynniki wolotwórcze (oligo- i glikopeptydy), które powodują powiększenie tarczycy
  • wśród nasion roślin strączkowych charakteryzuje się największą zawartością saponin, które powodują powstawanie piany oraz wywołują gorzki i trawiasty posmak
  • posiada związki fitynowe, które mogą doprowadzić do zaburzeń we wchłanianiu białka i składników mineralnych (miedzi, molibdenu, żelaza, manganu i chromu)
  • znaczna część substancji antyodżywczych usuwana jest z nasion podczas jej moczenia
  • efektywny proces moczenia zachodzi po zalaniu nasion gorącą wodą
  • solenie wszystkich nasion roślin strączkowych w tym soi powinno odbywać się 10-15 min przed zakończeniem gotowania;  Zmniejsza to straty substancji białkowych przechodzących do wywaru
  • czas gotowania soi odpowiednio namoczonej w zależności od przeznaczenia wynosi 45-80min
  • w przypadku soi odlewa się wodę w której była moczona, ponieważ ma ona nieprzyjemny posmak goryczy, surowizny czasem też słodyczy wynikający z wypłukiwania niepożądanych składników

Występuje pod postacią:

  • tofu
  • miso
  • flaki sojowe
  • gulasz sojowy
  • ‘kotlety’
  • pasztet
  • ‘parówki’
  • paprykarz wegetariański
  • ‘mleko‘
  • sos
  • napój

Soja znajduje szerokie zastosowanie:

¨      zupy

¨      potrawy bezmięsne

¨      potrawy półmięsne

¨      sałatki

¨      produkty cukiernicze

¨      purée

¨      kotlety, rolady

¨      pasty

¨      ciasta

¨      desery

¨      półprodukty cukiernicze

3 responses »

  1. super przepisy

    Odpowiedz
  2. prosze o ile to mozliwe podanie przepisu na zrobienie mleka sojowego w warunkach domowych,

    Odpowiedz
    • Przepisy mówią, że należy przygotować 4 szklanki wody na 1 szklankę soi.
      Uprzednio dobrze namoczone nasiona przesypać do czystej wody i gotować (w dużym garnku), często mieszając. Uwaga, potrafi w krótkim czasie wykipieć. Po 20min całość miksujemy i gotujemy jeszcze pół godziny.
      Przelewamy przez gazę ułożoną na durszlaku. Otrzymany przesącz to ‘mleko’ sojowe. Aby napój nadał się do wypicia, trzeba dodać miód lub jak kto woli cukier.

      Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: