RSS Feed

DYNIA

W promieniach jesiennego słońca dojrzewa się soczysta dynia.

To wspaniałe warzywo, które można wykorzystać na wiele sposobów.

Robi się z niej zupy-kremy, kopytka, naleśniki, dania makaronowe, sałatki, farsze, ciasta, musy, dżemy. Placek dyniowy jest szczególnie popularny w USA i Kanadzie.

Dynia dodawana jest do śniadaniowych owsianek, poobiednich deserów i wieczornych przekąsek. Można ją zapiekać, smażyć, dusić czy gotować.

Warto włączyć dynię do codziennego jadłospisu, właśnie teraz gdy jest pełnia sezonu.

Obfituje ona w potas, wit.B1, B2, PP, a także w przeciwutleniacze tj. wit.A, wit.E oraz B-karoten. Istotną informacją jest fakt, że dynia jest niskokaloryczna.

Wyższe od przeciętnego spożycie dyni i jej przetworów warunkuje mniejsze ryzyko zachorowania na raka piersi. Badania dowodzą, że podwyższone stężenie karotenoidów (żółte lub czerwone barwniki roślin) w tym B-karotenu we krwi chroni organizm przed rozwojem nowotworu.

Karotenoidy, to grupa związków będących naturalnymi barwnikami warzyw i owoców. Odznaczają się dużą odpornością na działanie rożnych czynników podczas przygotowania potraw. Karotenoidy znajdziemy w dyni, marchwi, zielonej pietruszce, szpinaku, morelach, brzoskwiniach, niektórych odmianach śliwek. Dzielą się one na karoteny (gł. B-karoten) i ksantofile w skład których wchodzi m.in. zeaksantyna w kukurydzy, luteina w żółtku jaja, kapsantyna w papryce.

Pestki dyni są skarbnicą witamin, minerałów i składników odżywczych. Dostarczają one duże ilości białka roślinnego, tłuszczów jedno- i wielonienasyconych, a przy tym nie mają cholesterolu. Są bogate głównie w potas, fosfor, magnez, cynk, miedź, duże ilości żelaza i wit. E, a także wit.B1, B2, PP i folianów.

DYNIA W KUCHNI

– Danie obiadowe (makaron ryżowy, fasolka zielona, pietruszka korzeń, dynia, marchew, olej, przyprawy)

– Zupa krem

– Dżem z dyni i jabłek

SKŁADNIKI:

– 3 kg obranej i wydrążonej dyni pokroić na kawałki
– 1 kg jabłek, najlepiej antonówek, obranych i pokrojonych w kawałki
– 0,5 kg cukru
– skórka z 1 cytryny
– sok z jednej cytryny
– szczypta cynamonu

WYKONANIE:

Dynię rozprażyć z niewielką ilością wody, jak będzie gotowa, dodać jabłka, również
rozprażyć, dodać cukier, poczekać aż się rozpuści, dodać otartą skórkę z cytryny i sok z
cytryny, Na końcu dodać szczyptę cynamonu. Odparować trochę. Przełożyć do
wyprażonych słoików, pasteryzować 10 minut.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: