RSS Feed

Boczniak ostrygowaty

Boczniak – grzyb z ogródka

Walory zdrowotne grzyba

  •  posiada biologicznie aktywne związki (m.in. pleuran) o działaniu przeciwzakrzepowym, antynowotworowym, antywirusowym, hipocholesterolemicznym
  • charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym
  • w 100 g suchej substancji znajduje się około 3 g potasu, 150 mg wapnia i 125-757 mg sodu*
  • boczniak zawiera znaczne ilości witamin z grupy B i D. W owocnikach stwierdzono obecność tiaminy, ryboflawiny, niacyny, pirydoksyny, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego i prowitaminy D2*

Uprawa boczniaka.  Jak zrobić to w domu.

– wchodzimy w posiadanie balotu (wygląda jak kwadratowy snopek siana- podłoże z grzybnią boczniaka)Obrazek

Wszelkie kroki, które należy  poczynić aby po 2 tygodniach od nabycia balotu zbierać grzyby można znaleźć m.in. tu:  http://www.rusieccy.pl/baza-wiedzy/uprawa-amatorska/ Obrazek

Wykorzystanie boczniaka w kuchni

Można go gotować, dusić, smażyć, marynować. Zupa (flaczki) z boczniaków, panierowane i smażone całe kapelusze, pokrojone w kostkę i usmażone z jajkiem, duszone z warzywami i kawałkami mięsa w jednym garnku,  farsz do jajek, naleśników, krokietów, pierogów, zapiekanek.

 Przepis na zupę (4 porcje)

 Składniki:

  • 500g boczniaków umytych i osuszonych
  • 2 marchwie, 1 pietruszka, pół selera, liście selera i pora, 2 średniej wielkości cebule
  • sól, pieprz, imbir, liść laurowy, gałka muszkatołowa, łyżka mąki

Obrazek

Przygotowanie:

  • włoszczyznę ugotować
  • grzyby pokroić w poprzek blaszek i dodać gdy warzywa będą miękkie, gotować około 25 minut
  • cebule pokroić w kostkę lub w piórka i przesmażyć, dodać mąki do zasmażki
  • wszystko razem połączyć i doprawić do smaku

Obrazek

Susz z boczniaków

Żywność, którą zjadamy na co dzień może być jeszcze bardziej wartościowa niż dotychczas poprzez dodanie suszu z boczniaka ostrygowatego. Produkty, które można byłoby wzbogacać w susz, to głównie te zjadane zwyczajowo, np. pieczywo, płatki zbożowe. Dodatek suszu sprawia, że żywność ma większą wartość odżywczą, zwiększa się zawartość białka, błonnika pokarmowego, składników mineralnych i witamin (zwłaszcza z grupy B).

Wykazano, że dodatek suszu boczniaka ostrygowatego w ilości 10% do krakersów kukurydzianych oraz do chleba pszennego spowodował zwiększenie wartości odżywczej, wzrosła ilość białka, błonnika pokarmowego w porównaniu z wyrobami bez tego dodatku.

Zwiększyła się ilość składników mineralnych, witamin, zmniejszeniu uległ indeks i ładunek glikemiczny. **

 

Źródła:

*Augustín J., Jaworska G., Dandár A., Cejpek K.: Boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus) jako źródło ß–d-glukanów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość., 2007, 6 (55), 170-176

** Julita Reguła, Anna Gramza-Michałowska, Wartość odżywcza oraz indeks glikemiczny produktów zbożowych z dodatkiem suszu boczniaka ostrygowatego (pleurotus ostreatus), ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2013, 5 (90), 119-128.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: